Cognitieve gedragstherapie

Op www.vgct.nl valt het volgende te lezen:

Cognitieve gedragstherapie (cgt) is een vorm van psychotherapie die actief en doelgericht is. Je doet cgt met een therapeut. Samen breng je je probleem in kaart, ga je aan de slag om je doelen te bereiken en de controle over je problemen te vergroten. Door samen na te denken, dingen uit te zoeken en vooral dingen uit te proberen, verander je gedachten en gedrag die jou in de weg staan. Zo ontstaat meer vrijheid en verminder je negatieve gevoelens.

Uit onderzoek blijkt dat deze therapie goed werkt bij veel psychische problemen. Cgt is voor veel psychische klachten de aanbevolen behandeling, bij volwassenen en kinderen.

Cgt is vooral gericht op het hier en nu. De oorzaak van je klachten kun je namelijk niet altijd meer vinden. Dat is ook niet altijd nodig. De belangrijkste vraag voor een cgt-behandeling is: waarom blijft dit probleem nu bij jou voortbestaan?

Binnen de cognitieve gedragstherapie kan gebruik worden gemaakt van behandelprotocollen voor veel voorkomende klachten en stoornissen, zoals bijvoorbeeld depressie en angst. Deze protocollen sluiten aan bij de zorgstandaarden. Een zorgstandaard beschrijft in algemene termen vanuit het perspectief van de patiënt wat goede zorg is voor mensen met een bepaalde psychische aandoening. Een zorgstandaard is bedoeld voor professionals, patiënten en hun naasten en toont de (landelijke) norm waaraan multidisciplinaire, integrale zorg bij psychische aandoeningen moet voldoen. In de zorgstandaard staat bovendien beschreven wat de patiënt kan verwachten. Niet alleen op het gebied van medicatie en behandeling, maar ook met aandacht voor participatie, de omgeving en de organisatie van zorg.

Meer informatie hierover is te vinden op: https://www.ggzstandaarden.nl/.

Ik ben bij deze vereniging ingeschreven en daardoor gebonden aan de voorwaarden om mijn kennis en vaardigheden up-to-date te houden.