Kosten en vergoeding

Op 1 januari 2022 is het zorgprestatiemodel in werking gegaan. Dit is een nieuw bekostigingsmodel voor de zorg.  Meer hierover leest u hier en bij de LVVP.

 

Zorgverzekeringen waar ik een contract mee heb: 

Voor 2022 heeft de praktijk contracten met Menzis, DSW, ASR (waaronder Ditzo) en Zilveren Kruis (waaronder Interpolis, FBTO, De Friesland). Verzekerden van deze zorgverzekeraars krijgen 100% van de zorg vergoed. De rekening wordt door de praktijk naar de zorgverzekeraar verstuurd. Houd er rekening mee dat je je eigen risico bij de zorgverzekering elk kalenderjaar opnieuw betaalt. 

 

Voor de zorgverzekeringen waarmee geen contract is afgesloten geldt onderstaande:

Er zijn voor 2022 geen contracten afgesloten met onder andere VGZ, CZ en ONVZ. Afhankelijk van jouw verzekering wordt de behandeling (deels) vergoed. Hiervoor kun je in jouw polis kijken naar de vergoedingen voor ongecontracteerde zorg.

Ben je bij een van deze verzekeringen verzekerd, dan ontvang je minimaal eens per maand een factuur per mail. Deze factuur kun je indienen bij jouw zorgverzekeraar. Je bent echter zelf verantwoordelijk voor de betaling van deze factuur aan de praktijk. Ik hanteer een betaaltermijn van 30 dagen. Bekijk hiervoor ook mijn algemene betalingsvoorwaarden. Houd er rekening mee dat je je eigen risico bij de zorgverzekering elk kalenderjaar opnieuw betaalt. 

Tarieven zorgprestatiemodel.

In de onderstaande tabel zijn de prestaties en bijbehorende tarieven weergegeven. Deze tarieven zijn wettelijk door de Nederlandse Zorgautoriteit vastgesteld. Er wordt uitgegaan van het principe ‘planning=realisatie’, wat inhoudt dat de voor jou ingeplande tijd in rekening wordt gebracht, ook als de sessie iets langer of korter duurt.  In de meest voorkomende gevallen wordt er voor de sessies 60 minuten ingepland. Bij afwijkingen van meer dan 15 minuten t.o.v. geplande tijd wordt het consult aangepast op basis van realisatie (geldt zowel naar boven als beneden). In het tarief zijn naast de directe tijd ook andere administratieve taken, zoals verslaglegging, rapportage en eventueel overleg met bijvoorbeeld uw huisarts opgenomen. Hierom liggen de tarieven van diagnostiek hoger. Het intake- en adviesgesprek vallen onder diagnostiek, de overige sessies onder behandeling. Inhoudelijke contacten via mail, chat of Ehealth worden als behandeltijd gefactureerd.

Als je na de intake geen behandeling aangaat, worden de gemaakte kosten wel in rekening gebracht volgens de geldende regels. Bij een no show kunnen kosten in rekening worden gebracht. Het tarief wat ik hiervoor hanteer is 60 euro en dit wordt niet vergoed door jouw zorgverzekering.

Aantal minuten Tarief behandeling (in euro) Tarief diagnostiek (in euro)
5 27,91 35,56
15 49,89 61,31
30 85,16 101,78
45 120,99 142,31
60 143,71 163,37
75 176,88 199,03
90 216,11 244,07
120 317,73 351,55

Indien er sprake is geweest van emailcontact of intercollegiaal overleg, dan komt het bijbehorende bedrag hiervoor ook op de factuur van die maand te staan. 

Als je de behandeling zelf wilt betalen geldt het volgende tarief:

  • Per 60 min gesprek: € 120

 

 

Tot eind 2021 hanteerde ik de standaardtarievenlijst, gebaseerd op de tarieven van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zoals hieronder aangegeven. Deze prijzen waren van toepassing op consumenten waarvan de zorgaanbieder geen contract had afgesloten met ziektekostenverzekeraars.

 

Standaardtarievenlijst 2021

Zorgproduct

Basis GGZ kort
Basis GGZ middel
Basis GGZ intensief
Basis GGZ chronisch
Onvolledig behandeltraject

 

Geschatte tijd

tot 300 minuten
tot 500 minuten
tot 750 minuten
tot 750 minuten
tot 120 minuten

Tarief

€ 522,13
€ 885,01
€ 1434,96
€ 1380,49
€ 228,04